De administratieve diensten van de Gemeente Diepenbeek werkte al enkele jaren vanuit de kantoren gelegen in het Gemeentehuis en het tegenoverliggende Huis Schoofs. Doorheen de tijd ontstond er de nood van een herstructurering en opfrissing van de bestaande gebouwen en ruimtes. Om deze herinrichting tot stand te brengen werd er een opdracht uitgeschreven om de ruimtes van vier diensten te herinrichten, nl.: de Dienst Burgerzaken, de Sociale Dienst de Dienst Grondgebiedzaken en Algemene Administratie. Voor al deze diensten werden er specifieke noden en aandachtspunten gesteld. Wel was het belangrijk dat het ontwerp één geheel vormt met de bestaande infrastructuur, zowel betreffende vormgeving en materiaalgebruik en de technische uitrustingen. Tevens moest het ontwerp onderhouds‑, milieuvriendelijk en ecologisch opgevat worden.
Om voorgaande doelstelling te bekomen hebben we een ontwerp gemaakt waarin de balieruimte als centrale ontmoetingsplek wordt beschouwd (front office). Vanuit de balie wordt de bezoeker begeleid/doorverwezen naar de desbetreffende diensten. Om aan het ecologische aspect te voldoen werd er gekozen om hoofdzakelijk te werken vanuit de bestaande volumes, die momenteel een zeer herkenbaar straatbeeld vormen voor de inwoners. Huis Schoofs was tevens ook een beschermd monument, maar om een volledig toegankelijke site te verkrijgen waren we genoodzaakt om het rechtervolume (niet beschermd) te vernieuwen. Hier werd gekozen om een zeer ecologisch gebouw op te richten, de juiste lichtinval, groendaken, zonnepanelen, speciale technieken en afgewogen materiaalkeuzes droegen hiertoe bij. Om de bestaande werking operationeel te houden werd er geopteerd om de verbouwingswerken in 2 fases uit te voeren: fase I Grondgebied‑, & Burgerzaken, fase II Sociale dienst. Om een nieuwe sfeer in het gebouw te creëren werd er gekozen om te werken met zachte materialen en kleuren. De hoofdtonen die werden toegepast zijn warme houtkleuren in combinatie met wit en zwarte accenten, de losstaande invulling en aankleding zal de nodige kleur aan het interieur toevoegen.
De herinrichting van de Dienst Burgerzaken omvatte het maken van een nieuw, centraal onthaal voor het Gemeentehuis. Vanuit deze locatie worden mensen doorverwezen naar de andere diensten & locaties. Het is een volwaardige werkplek geworden voor vijf medewerkers. Toegang tot de loketten krijg je via een glazen deur. Op deze manier wordt de wachtruimte gescheiden van de loketten en kunnen bezoekers discreet geholpen worden. Er werden één hoog loketten, negen werkplekken aan burelen, twee werkplek achterin en voldoende ruimte voor berging en archief voorzien.
Bij de Sociale Dienst, gelegen in Dorpsstraat 11 en 13 (Huis Schoofs), werd er geopteerd om het bestaande volume van Huis Schoofs te bewaren en een nieuwbouw aan de rechterzijde te creëren. Daar waar er vroeger 4 ingangen waren worden deze herleid naar twee ingangen. Waarvan één is gelegen tegenover het Gemeentehuis en één via de achterzijde achter een groene zone. Om de nieuwbouw te creëren werd de bestaande bebouwing gesloopt tot op constructieniveau. De nieuwbouw werd voorzien op dezelfde plaats als het gesloopte gebouw. Bij het betreden van het gebouw komt u meteen terecht aan de onthaalbalie waar drie medewerkers gelijktijdig kunnen werken. Aan dit onthaal werd ook een wachtruimte verbonden. Tevens werd er ook een doorgang gemaakt op het gelijkvloers en op verdieping naar een naburig gebouw. Het gelijkvloers voorziet vijf ontvangstruimtes, twee burelen voor de dienst thuiszorg, een personeelsruimte die dient als vergaderruimte en refter aan een reeds bestaande keuken. Op verdieping kunnen 8 bureelruimtes, een reeds bestaande keuken en kopieerruimte gevonden worden. De zolder van het gebouw werd ingericht als vergaderzaal en archiefruimte.
Ook de Dienst Grondgebiedzaken en Algemene Administratie, gelegen in Dorpsstraat 11, kregen een update. De hoofdingang werd verlegd naar de zijgevel. Vanuit deze nieuwe inkom werd een sas gecreëerd die uitkomt op een onthaalbalie in de ellipsvormige ruimte op het gelijkvloers. Aan deze balie kunnen drie medewerkers gelijktijdig werken. Er werd ook een wachtruimte verbonden aan het onthaal. Het vroegere onthaal werd omgetoverd tot een volwaardig kantoor.
Het ontwerp van de werken omvatte de architecturale studie, meer bepaald het ontwerp van de bouwkundige werken en het toezicht op de uitvoering van de werken bestaande uit de algemene leiding, met uitsluiting van het bestendig toezicht op de uitvoering van het werk. Samen met de opdrachtgever begonnen we met het opstellen van een programma van eisen. We baseerden ons op dit programma om het schetsontwerp op te maken. Op basis hiervan werd er dan een definitief voorontwerp opgemaakt. Dit voorontwerp bevatte naast de plannen ook een beschrijvende nota en een beknopte benaderende kostenraming of globale begroting, een opgave betreffende materiaal en structuursystemen, aanduidingen van de uitrusting en een beknopte planning van studies en uitvoering. Uitgaand van het definitief ontwerp werden de documenten klaargemaakt voor de bouwaanvraag, rekening houdend met het tijdsschema en de duurtijd voor het verkrijgen van een vergunning teneinde geen vertraging op te lopen met het project. Na het verkrijgen van de vergunnen konden we overgaan tot de aanbesteding der werken. We leverden alle inschrijvende aannemers de nodige inlichtingen. Na het openen van de inschrijvingen werd na het nazicht de aannemer aangeduid.
-Tijdens de leiding der werken kon de bouwheer op ons rekenen voor de volgende punten:
-controleren van de afbakening der werken;
-nakijken of de bouwmaterialen wel beantwoorden aan de kwaliteitseisen (vergezeld zijn door de benodigde kwaliteitscertificaten) en de gedane bestellingen;
-verrichten van de nodige opmetingen of laat ze verrichten, en organiseert de proeven op machines en materialen met interpretatie en commentaar van de verkregen resultaten;
-gaf bij de uitvoering der werkende bijkomende technische instructies en detailtekeningen en oefende daarbij de nodige controles op de werken uit om na te gaan of de werken uitgevoerd werden volgens de door de architect opgestelde plannen en de regels van de kunst;
-gaf technische instructies aan de personen belast met het permanent toezicht;
-deed het nazicht van de uitvoeringsdocumenten die door de aannemer zijn opgesteld;
-onderzocht gebeurlijke wijzigingen aan de aanneming, adviseerde de opdrachtgever hierover, stelde de hiervoor benodigde documenten op en legt deze ter goedkeuring aan de opdrachtgever voor;
-controleerde het gedeelte der vorderingsstaten met betrekking tot de architecturale studie;
-bracht na beëindiging der werken de plannen in overeenstemming met de werkelijke uitvoering der werken en verleende zijn volle medewerking aan het opstellen van een volledig as-built dossier.