Een gefragmenteerde schoolsite met verschillende entrees aan de straatzijde geeft een onduidelijk beeld aan ouders en leerlingen. Het herzien van de schoolsite wordt daarom een noodzaak en een nieuwe structuur zal de verouderde infrastructuur vervangen, maar ook de werking van de school aanzienlijk bevorderen. Verder wordt er gezocht naar het leggen van een relatie tussen de schoolsite en het publieke domein.
Eén van de meest kenmerkende elementen van de school is de groene speenplaats. Op de site staan veel bomen, die zorgen voor schaduw en een fijne speelplek voor leerlingen. Omdat deze bomen belangrijk zijn voor een gezonde leeromgeving, blijven ze deel van de nieuwe plannen voor de school.
De nieuwbouw positioneert zich als een U‑vorm tegen de bestaande toestand van de kleuterbouw en de turnzaal. De nieuwbouw wordt door middel van een open overdekte structuur (luifel) gekoppeld aan de bestaand schoolgebouwen. Enerzijds maakt het duidelijk voor bezoekers waar ze moeten zijn. Alle stromen van toekomen en gaan worden gebundeld door één ingang onder de luifel. Dit maakt het niet alleen mogelijk dat er maar één leerkracht nodig is voor toezicht op de toegang, maar ook dat de toegangsdeuren naar de kleuterschool en de turnzaal overdekt zijn. Er is één toegangsstroom gecreëerd waarvan leerlingen en leerkrachten aftakken naar hun eigen klaslokaal. Parallel met deze nieuwe toegangssas leggen we de circulatie in de nieuwbouw. Door de gang extra breed te voorzien kunnen we de gang ook polyvalent inzetten, als speelzaal, tentoonstellingsruimte of leerruimte. De ‘gang’ is een tool die kan werken als verbinding tussen de verschillende klaslokalen.
In het interieur wordt er aan de hand van verschillende materiaalkeuzes en afwerkingen, een visueel onderscheid gemaakt tussen de “klassieke” klaslokalen en de ruimte die ingezet kan worden als polyvalente ruimte of voor de leerlingen centraal staat als ruimte voor begeleid zelfstandig leren. Het kleuren palet bestaat voornamelijk uit frisse aardetinten, die voor een rustige serene sfeer zorgen binnen het schoolgebouw.