De oude locatie van de school, gelegen aan de rand van de dorpskern, werd ingeruild voor nieuwbouw op een unieke locatie in het centrum van Opitter, onder de kerktoren, dichtbij de dorpspleinen en rondom het ontmoetingscentrum. Bovendien ligt de nieuwe plek midden in de natuur en dichtbij een natuurgebied.
De school is naast een bestaand ontmoetingscentrum geplaatst, wat grote voordelen biedt. Daarom zijn de bibliotheek, vergaderzalen, multifunctionele ruimte en andere middelen verbonden met de school en kunnen ze worden gedeeld.
Voor de nieuwe basisschool is een eenvoudig schema ontwikkeld bestaande uit 4 kleuterklassen en 9 basisklassen. Het concept is gebaseerd op het idee om de monofunctionele ruimte te minimaliseren en in plaats daarvan de ruimtes te maximaliseren waarin functies kunnen worden gedeeld of zelfs kunnen overlappen. Zo wordt de gang breder en wordt zo meer dan alleen een plek waar leerlingen passeren. Het evolueert eerder naar een plaats van ontmoeting, uitwisseling of terugtrekking, met uitzicht op de schelpvormige speeltuin.
Bovendien zijn alle functies met elkaar verbonden door een trechtervormige polyvalente ruimte die zich naar de in- en uitgang toe breder maakt. Deze manier van ontwerpen biedt een duurzame aanpak omdat het gebouw eenvoudig kan worden aangepast door simpelweg functies te schakelen, toe te voegen of te verminderen in plaats van grote ingrepen in de structuur.
Ook het materiaalgebruik benadrukt de neutraliteit van ruimtes. De keuzes zijn voornamelijk geïnspireerd op het aangrenzende park en natuurreservaat, wat resulteert in een palet van neutrale kleuren, onbehandeld cederhout, zichtbaar beton en kalkzandsteenmuren. Ook werd de nadruk gelegd op het binnenlaten van veel licht in het gebouw door het gebruik van grote glasvlakken. Doordachte plaatsing van ramen omlijst prachtig de directe groene omgeving. De keuze van materialen en lichtbronnen creëren een rustige omgeving waarin studenten kunnen gedijen.